dilluns, 1 d’octubre del 2018

La construcció d'una embarcació i oficis implicats


La construcció i reparació d’embarcacions tradicionals a finals del segle XVIII i durant el segle XIX, es feien a les drassanes. Aquestes es situaven a les platges dels pobles costaners que havien de tenir característiques adients que els permetessin bastir les embarcacions. Les platges més adequades eren les més obertes i llargues, amb una bona pendent i fondària suficient per poder-hi avarar els vaixells una vegada construïts.

Les drassanes

En aquella època, les instal·lacions d’una drassana eren molt senzilles i pràcticament no tenien infraestructures estables, ni bastiments que ajudessin en la construcció dels vaixells. L’espai ocupat es dividia en dues zones, una en la qual es construïen els vaixells i l’altra on s’emmagatzemava la fusta, generalment d’alzina, roure i pi. També hi havia petites construccions de fusta, on s’emmagatzemaven les eines, que es podien muntar i desmuntar a conveniència.

Hi havia també activitats auxiliars estretament lligades a la construcció d’embarcacions com ara la corderia, ferreteria, fusteria i pintura entre d’altres.










1. L’armador (l’amo del vaixell) encarrega al mestre d’aixa (fuster) la                
     construcció  del llagut. Aquest es construeix en una drassana.
2. El mestre d’aixa construeix un model a mig buc on s’hi faran les modificacions            que calgui.
3. D’acord amb el model, es representa a escala natural el plànol de formes per 
     obtenir les plantilles de les peces.
4. Es fan les plantilles a mida real de les peces de l’estructura del vaixell.
5. Les primeres peces que es col·loquen són la quilla, la roda i el codast.
6. Es col·loquen les quadernes o costelles del vaixell.
7. Es col·loca la cinta per delimitar la borda del vaixell.
8. Després es revesteixen les quadernes amb el folre.
9. Abans de pintar l’embarcació per protegir-la, s’ha de calafatar amb estopa untada
  de brea.
10. Un cop calafatejat, es pinta el buc.
11. al fabricar el pal, l’antena i cosir el velam. Un cop acabada l’estructura del llagut,
      cal completar-la amb la col·locació de la coberta i el pal amb l’antena.
12. Es col·loquen les veles: la major i el floc.
13. El vaixell ja està preparat per navegar.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.