És important conèixer el medi per on es
navega per a poder entendre com ens condicionarà la navegació i quin efecte li
causarem nosaltres.
Conèixer la informació que ens donen els
núvols, la direcció i la intensitat del vent, així com l’altura de les ones és fonamental a l’hora de tenir una
navegació segura i poder arribar a bon port.
La
pressió atmosfèrica
La pressió atmosfèrica és la força que
exerceixen el conjunt de gasos sobre la superfície terrestre. Per poder determinar aquesta pressió s’utilitza
el baròmetre. A l’hora de sortir a navegar, saber la pressió atmosfèrica ens ajuda a fer una previsió del
temps. Així, cal tenir en compte el següent:
- Zona anticiclònica: quan s’obtenen mesures de pressió per sobre del 1020 hPa.
- Zona depressionària: quan s’obtenen mesures per sota 1010 hPa.º
En aquest context, el que s’ha de saber és
la tendència que segueix la pressió per tal de determinar si ens trobem davant d’un empitjorament del
temps. En el cas que hi hagi una disminució de 2 o 3 hPa en la pressió en 3 hores, s’ha de
considerar la possibilitat que s’acosti el mal temps. Si la disminució és 3 a 5 hPa, es va cap a una pertorbació
important.
En un mapa es poden marcar les pressions, unit els punts que tinguin la
mateixa pressió atmosfèrica. Mitjançant línies isobàriques podrem obtenir
figures del relleu aeri.
Generalment, quan trobem isòbares circulars que encaixen més o menys
regularment les unes amb les altres, i hi ha una disminució de la cota a mesura
que ens acostem cap al centre, ens trobem amb una zona de baixes pressions o
depressió. En canvi, si hi ha un augment en la cota, ens trobem en una zona
d’altes pressions o anticicló.
La circulació del vent a l’hemisferi nord és en sentit horari quan
parlem d’un anticicló i en sentit antihorari en el cas de les depressions.
En els mapes del
temps també hi podem trobar unes línies que delimiten diferents masses d’aire. Aquestes
línies s’anomenen fronts i poden ser càlids -es marquen de color vermell amb
semicercles, o freds -es marquem de color blau amb triangles isòsceles-. El
front càlid sempre és el primer i, al seu davant, hi trobem aire fresc. Un cop
ha passat el front, puja una mica la temperatura fins que passa el front fred,
que disminueix bruscament la temperatura. Cal tenir present que els fronts
càlids donen precipitacions febles mentre que els fronts freds donen xàfecs,
tempestes i fins hi tot pedregades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.