Abans que els vaixells incorporessin totes els aparells
electrònics a bord, el patró d’una embarcació havia de conèixer les tècniques
tradicionals que permetien posicionar-se, orientar-se, conèixer la fondària de
la zona de navegació o la velocitat de la barca. Tot i que avui dia moltes d’aquestes dades
les obtenim gràcies als instruments de navegació moderns com ara la sonda o el
GPS, tot tripulant ha de tenir un bon coneixement de fer servir alguns
d’aquests estris per si de cas falla la tecnologia de a bord.
Serveix
per calcular la velocitat que duu el vaixell. Consta d’un tros de fusta i una
tira de plom que actua de pes i així evita que s’arrossegui per l’aigua. Aquest
tros està lligat a un cordill de longitud variable i està enrotllat a un carret
que gira al voltant d’un eix. Al cordill es fan marques equidistants de 1,83 m equivalents a una
braça.
|
L'escandall
Serveix per a determinar la sonda
o profunditat en un lloc determinat. És una peça cònica de plom que es col·loca
a l’extrem d’una corda prima. Conèixer la sonda serveix per determinar la
llargada de la cadena que aguanta l’àncora a l’hora de fondejar el vaixell.
Aquesta ha de ser 3 vegades la sonda en un dia de bon temps i de 5 vegades en
un dia de mal temps.
A part de la profunditat també permet
conèixer la naturalesa del fons sobre el qual es troba una embarcació: s’unta
la base de l’escandall amb sèu (greix animal) i es llença a l’aigua. Quan el
plom toca el fons, si aquest és de sorra o de posidònia queden restes
enganxades al sèu. Si no s’hi enganxa res, indica que el fons és de roca.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.